maanantai 15. lokakuuta 2012

Mikä musta tulee isona?

On varmaan monilla muillakin sama kysymys pyörinyt päässä?

Minä en tiedä ollenkaan, että mihin sitä lähtis vai lähtiskö mihinkään. On niin paljon mielenkiinnonkohteita, mutta mikään ei ole ylitse muiden. Ehkä haastavinta tässä on se, että kavahdan aina, jos joku sanoo jotain negatiivista jostain alasta. Totuushan on kuitenkin se, ettei mikään työ voi olla aina mukavaa, joskus kaikki on edes vähän ärsyttävää.

Koulutustarjonta on mainio, mutta kun en minä pelkkien ympäripyöreiden esittelytekstien perusteella tajua, että mitä se ala oikeasti on. Ei sitä tarvitse kaikkea tietääkään, mutta useimpiin koulutusaloihin en vain saa otetta. Mun mielestä ois hirveen kätevää, jos esimerkiksi pääsis joihinki työpaikkoihin vaikka edes päiväksi katsomaan, että mitä se työ oikeasti pitää sisällään. Mutta semmoista ois hyvin hankala järjestää.


Mua on kiinnostanut jo pidempään suuhygienistin ura. Se ois tavallaan mukavan itsenäistä hommaa, mutta silti ollaan vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Takaraivossa kolkuttaa ainoastaan se, että pitääkö se työ sisällään lähinnä vain sitä plakin rapsuttelua, mikä ei kyllä pidemmän päälle mitenkään järisyttävän mahtavalta vaikuta.


Toinen on sitten röntgenhoitaja. Tästä alasta olen sentään saanut jonkin verran tietoa keskustelupalstoilta, mutta kun itse alan tietotietämykseni on melko alhainen, tuntuu sekin osittain vähän hankalasti ymmärrettävältä. Ja kun ala on niin monipuolinen, niin ei siitä oikein voi saada sitä kunnollista kokonaiskuvaa. Toisaalta mietin, että onko musta edes hoitoalalle. En tiedä olisko minusta esimerkiksi "perushoitamiseen", mutta vaikkapa sairaanhoitajana leikkaussalissa työskentelyt tai muut tehtävät voisivatkin vaikuttaa suhteellisen mielenkiintoisilta.

Toisaalta mua myös kiinnostaa jonkin sortin konttorirottailu. Ei mua haittaisi ollenkaan työskennellä jossain toimistossa, päinvastoin. Olen myös miettinyt liiketaloutta, mutta se on näistä aloista ehkä eniten se, mikä on hepreaa. Tradenomi voi tehdä niin kaikenlaista. Eniten mua ehkä kiinnostais oikeustradenomi, mutta en ole aivan varma mitä se sekään varsinaisesti tekee. Mua kiinnostais olla tyyliin jossain neuvontatehtävissä, oiskohan joku semmonen mahdollista, että olisi jossain oikeusaputoimistossa ja neuvois ihmisiä, että miten niiden pitää toimia ja kehen ottaa yhteyttä. Ei varmaankaan, ken tietää. Toisaalta jonkinsortin pankkivirkailijana toimiminen voisi olla kanssa ihan kivaa, mutta jotenkin tuo pankkiala tuntuu vähän epävarmalta ja liekkö on suurta kilpailua työpaikoista.


Ja viimeisenä mutta ei vähäisempänä - tekniikan ja liikenteen alat. Kokisin ne omakseni ehkä siksi, koska siellä on miesvaltaisempaa. Naikkoset ei oo mua aina hirveesti alkaneet, joten siksi sosiaaliala tuntuukin jotenkin vähän pelottavalta. Eniten mua kiinnostais näistä miehisemmistä aloista maanmittaustekniikka ammattikorkeassa. Saattaa kuulostaa hassulta, mutta se vois olla hurjan siistiä, ois mahdollisuus vissiin tehdä karttoja, kaavoituksia ynnä muuta. Mutta arvatkaa olenko matikkanero? No en. Muutoin hakisin sinne varmaan heti, mutta en tiedä pärjäisinkö pääsykokeissa kovin menestyksekkäästi. Toisaalta olisihan tässä aikaa harjoitella.


Ainiin, aivan meinasin unohtaa mainita, että kauan halusin maantieteen opettajaksi. Alan työllisyys ei vain päätä huimaa, ja lisäksi olen vähän hissukka. En ole varma, voiko tästä hissuttelusta oikein ikinä kuoriutua mitenkään, vaikka kuinka haluaisinkin. Lisäksi olen esiintymispelkoinen, mutta uskon (tai tahdon uskoa), että se olisi edes joskus voitettavissa. Olen myös miettinyt, että ei liene mahdoton ajatus sekään, että opettaisin niin sanotusti jotain ammattiainetta, esimerkiksi nuita hampi -ja suujuttuja. Mutta ku änkyti änkyti ja kädet tärisee.

Mua varmaan joskus jälkeenpäin rupeaa naurattamaan tämä postaus - jo nyt mua joskus huvittaa, että miten mua on voinut kiinnostaa joskus pari vuotta sitten jokin ala. Mua on kiinnostanut niin poliisin, vartijan, automaalarin, hallintotieteilijän, hoitajan, kätilön, kirjastovirkailijan, koruartesaanin, restauroijan, maalarin, metsätalousinsinöörin, optikon ja jne ammatit. Valitsepa siitä sitten.

Jos siltä tuntuu, niin avautukaa ihan vapaasti omista unelma-ammateista ja tulevaisuuden ajattelun aiheuttamista tuskista. Kuuntelen mielelläni!

1 kommentti:

  1. En tiedä minkälainen ammatti sinulle voisi sopia, minä ainakin toivon, että pääsen sairaalaan joksikin lääkäriksi tai sairaanhoitajaksi... :)

    VastaaPoista